Natažený sval

Nejčastějšími sportovními úrazy je natažení svalu. Natažení svalů vzniká v důsledku svalového přetížení, zvyšující se svalové napětí poškodí svalová vlákna, která se mohou přetrhnout. Nedochází k úplné ruptuře, přetržení svalu, jen jednotlivých svalových vláken. Příčinou může být neobvyklý a prudký pohyb nebo přecenění sil a nastupující únava. Často je to v důsledku nedostatečné přípravy před sportovním výkonem, tj. nedostatečné protažení a rozehřátí. Nejvíce trpí nataženými svaly nepravidelní sportovci, kteří si naloží více, než zvládnou.

Natažený sval při běhu

Další názvy: natažení svalu

Příznaky

Týká se části těla

Nejpostiženějšími svaly jsou ty na dolních končetinách.

Příznaky natažení svalů

Natažení svalu se projevuje náhlou ostrou bolestí, která trvá několik dní a nemizí ani v klidu. Sval může být ztuhlý až v křeči i bolestivý na pohmat. Může být přítomný i otok. Obtíže se zvyšují při zátěži svalu.

Diagnostika

Se svalovým postižením je nutné navštívit lékaře, aby posoudil jeho vážnost. Dle toho se totiž odvíjí i následná léčba. Sval se vyšetří pomocí ultrazvuku a tím se určí stupeň poškození svalových vláken.

Léčba nataženého svalu

Je důležité vědět, že natažený sval bychom neměli zatěžovat, takže nerozhýbávat. Léčbou je klidový režim. V prvních hodinách po natažení svalu je možné jej chladit na deset minut co hodinu. Otok se sníží mírným zvednutím končetiny. Následně je vhodné sval spíše zahřívat, např. v teplé lázni a stáhnout elastickým obinadlem. V léčbě se uplatní i masti s protizánětlivým účinkem. Po zlepšení je doporučovaná rehabilitace s pozvolným zatěžováním nataženého svalu.

Doba léčení se může pohybovat od několika dní až po měsíce, to dle závažnosti natažení. Pokud nedojde k dodržení léčebného režimu, může dojít k vzniku vazivové jizvy ve svalu.

Prevence natažení svalu

Natažení svalu je možné zdárně předcházet, pokud dodržujeme před sportovním výkonem jistá pravidla. Nejdůležitější je vždy začít rozcvičením, aerobní aktivitou v podobě lehkého klusu, svižné chůze aj. Svaly se zahřejí a prokrví. Následovat by měl strečink, protažení svalů. Měli bychom volit takovou zátěž, kterou dokážeme zvládnout, není vhodné přeceňovat své síly, necvičit, pokud jsme unavení či nemocní.

Autor: Drahomíra Holmannová

Mohlo by vás také zajímat



 

comments powered by Disqus