Nadýmání

Nadýmání, zvané též plynatost, je stav, kdy ve střevech dochází k přílišnému nahromadění plynů. Projevuje se nafouknutím břicha, citlivostí břišní dutiny, častým odcházením plynů a někdy také pocitem jít na velkou.

Nadýmání

Existuje několik druhů jídel (nebo jejich kombinací), které mohou nadměrnou plynatost přímo vyvolat. Asi nejznámější jsou luštěniny. Pokud jste měli na oběd hrachovou kaši, nedoporučuje se k večeři podávat kapustu nebo hlávkové zelí. Další skupinou jsou průmyslově čištěné cukry a výrobky z nich. Ty se přímo podílí na množení kvasinek ve střevech. Někteří lidé nemají schopnost trávit mléčný cukr a laktózu, takže mléko samotné nebo mléčné přípravky by u nich mohly způsobit nadýmání. Ke kategorii nápojů sycených oxidem uhličitým není třeba nic dodávat. Ale pro jistotu: zatřeste takovou láhví před otevřením a zjistíte sílu bublinek. Náhlé extrémní zvýšení příjmu potravy bohaté na vlákninu můžu také způsobit plynatost.

Většinou je chyba v trávicím systému, který je přemnožen bakteriemi, jež rozkládají potravu za vzniku plynů, kterých za normálních okolností není tolik, nebo přirozeně odchází ven z těla. Také se může jednat o alergickou reakci nebo nesnášenlivost na některou složku potravy. Špatnou volbou se u některých lidí může stát nadměrné popíjení během jídla, kdy dochází ke zředění enzymů v trávicím traktu, který tak nemusí pracovat správně. Narušit přirozenou střevní mikrofóru mohou antibiotika nebo jiné onemocnění, mající za následek přemnožení nepřátelských kvasinek. Hormonální výkyvy hrají také svoji roli při trávení.

Plynatost může mít známky jiné, mnohem vážnější nemoci jako třeba nedostatečné produkce žaludečních šťáv, poruchy jater, nemoci srdce a ledvin, žaludeční záněty a různé druhy infekcí.

Vhodnou prevencí je pestrá strava, udržování stálé střevní mikroflóry, pravidelné vyprazdňování, dostatečný a vhodný pitný režim, přísun vlákniny a správná životospráva. Pokud vás nadýmání už trápí, vyzkoušejte dietu zaměřenou na správné vyprazdňování. Omezte příjem velmi tučných, kořeněných, sladkých a slaných potravin. Naopak váš jídelníček okořeňte probiotiky, zázvorem, mátou peprnou, semínky fenyklu a anýzem. Můžete vyzkoušet jiné přípravky na zmírnění nadýmání ať už z lékáren nebo Internetu. Samotné nadýmání není krom extrémních případů životu nebezpečené, ale pokud vás bude trápit déle než několik dní, navštivte lékaře, aby vyloučil závažnější onemocnění.




 

comments powered by Disqus