Draslík

Draslík je důležitá minerální látka, která je nezbytná pro správnou funkci těla. Často se kombinuje s hořčíkem, a spolu se podílejí na udržení optimálního krevního tlaku, napomáhají svalové činnosti, správnému vývoji kostí a také funkci nervové soustavy.

obsah draslíku v banánech

Společně se sodíkem zajišťuje draslík v našem organismu vedení nervových vzruchů, správné hospodaření s vodou, svalové kontrakce a udržení správného srdečního rytmu. Draslík je také důležitý pro tvorbu zásob cukrů a jejich transformaci na energii.

Účinky draslíku

Největší část z celkového obsahu draslíku v organismu se nachází v buňkách, kde je ho až 98%. Draslík pozitivně ovlivňuje stabilitu vnitřního prostředí, je nezbytný pro kterékoliv funkce probíhajících v živém organismu. Dále je nutný pro správnou funkci svalů a nervového systému. Hraje také důležitou roli pro správnou činnost našeho srdce.

Optimální hladinu draslíku v krvi přísně regulují ledviny. Optimální hladina draslíku v krvi je totiž velice důležitá, protože při větším zvýšení nebo snížení této hladiny můžeme být vážně ohroženi na našem zdraví, může způsobit poruchy srdečního rytmu, které, bohužel, nejsou nijak vzácné.

Výskyt a zdroje draslíku

Draslík je hojně rozšířen v okolním prostředí stejně tak jako v potravinách. Nachází se téměř v každém pokrmu.

Nejbohatšími zdroji draslíku jsou:

  • banány,
  • sušené meruňky,
  • brambory,
  • pomerančový džus
  • černý čaj
  • libové maso
  • mléko
  • luštěniny

Nedostatek draslíku

K mírnému nedostatku vápníku může dojít při nadměrném pití alkoholu nebo černé kávy. Jeho nedostatek se může objevit i u diabetiků. V tomto případě lze po poradě s lékařem užívat doplňky stravy s draslíkem.

Vážnější nedostatek draslíku může být způsoben léčbou některými léky, jako např. kortikosteroidy nebo diuretika. V užívání těchto léků bychom měli proto dbát rad svého lékaře, je nutné myslet na to, že sami měnit dávkování naordinovaných léků nesmíme. Pokud to lékaři uznají za vhodné, pak předepíšou léky s obsahem draslíku.

Vznik nedostatku draslíku a jeho projevy

Pokud máme draslíku nedostatek, pak na sobě můžeme zpozorovat řadu typických příznaků. Jedná se zejména o ospalost, bolesti hlavy, svalové křeče, slabost či nepravidelný srdeční rytmus.

Nedostatek draslíku může vzniknout u některých onemocnění ledvin, které hladinu draslíku regulují, nebo při dlouhodobém požívání projímadel. Také zvracení, průjmy nebo zvýšené pocení mohou hladinu draslíku v těle snižovat. Oslabení svalové a nervové činnosti se může prohlubovat a způsobit paralýzu kosterních svalů a střev a poruchu srdečního rytmu.

Nadbytek draslíku

Také vysoké dávky draslíku mohou způsobit vážné poruchy srdečního rytmu a svalovou paralýzu. Lidé, kteří draslík užívají, by se měli vyvarovat užívání produktů obsahujících chlorid draselný a bez dohledu lékaře by neměli požívat ani doplňky stravy s jeho obsahem.

Zvýšenou hladinu tohoto minerálu můžeme pociťovat jako pocity slabosti, brnění v končetinách, někdy se mohou objevit průjmy a zvracení. Příčin těchto potíží je mnoho a jejich určení a následné odstranění patří do rukou lékaře. U lidí majících porušenou funkci ledvin se nadbytek draslíku může ještě zvýraznit a může dojít až k přímé otravě draslíkem. 

Autor: Lenka Klabochová

Mohlo by vás také zajímat