Vitamín A

Vitamín A (axeroftol) se řadí mezi vitamíny rozpustné v tucích. Jedná se o sadu látek, ze kterých je nejdůležitější retinol, neboli vitamín A1 a karoten - provitamin A. Vitamín A také existuje ještě v jedné formě, a to jako vitamín A2 (3-dehydroretin).

Zdroje vitamínu A

Retinol se vyskytuje pouze v potravinách živočišného původu a je také nejvíce aktivní. Karoteny, jako například beta-karoten jsou obsaženy zejména v zelenině a ovoci. Oproti retinolu však dosahují o polovinu menší účinnosti. Nejlépe působí vitamín A spolu s vitamíny B, C, D a E. Pozitivní vliv navstřebávání vitamínu A mají minerální látky fosfor, vápník, selen a zinek. Vitamín A vzniká z provitaminu A, tedy hlavně z beta-karotenu.

Význam vitamínu A

Vitamín A je nezbytný pro tvorbu rodopsinu, což je zrakový pigment používaný za slabého osvětlení, a proto vede jeho nedostatek k šerosleposti. Vitamín A je také významným antioxidantem. Také je nutný pro vývoj epitelií, a při jeho nedostatku dochází k rohovatění buněk (xeróza).

Vitamin A  pozitivně ovlivňuje naše zdraví. Zlepšuje především vidění za šera a napomáhá u léčení očních potíží, přispívá k růstu a ke správnému vývoji kostí i sliznic. Beta-karoten je důležitý antioxidant, protože v lidském těle omezuje působení volných radikálů, které mají značný podíl na stárnutí organismu a jejich účinky se pojí s nežádoucími změnami ve strukturách buněk.

Vitamín A také pozitivně působí na imunitní systém, čímž zkracuje trvání nemocí. Dále udržuje zdravé vlasy, kůži a zuby. Vitamin A se dá používat na nejrůznější kožní obtíže (stařecké skvrny, akné, jizvy), významně napomáhá reprodukčním funkcím, zvyšuje potenci a zabezpečuje zdravý pohlavní vývoj. Důležitou roli hraje také při léčbě nemocí dýchacích cest a při zvýšené činnosti štítné žlázy.

Zdroje vitamínu A

Vitamín A obsahují živočišné tkáně, a to zejména játra, kde jeho ukládání podporuje přítomnost vitaminu E. Je obsažen také v rybím tuku, kde se nachází společně s vitamínem D. Mezi další důležité přírodní zdroje patří také tučné ryby, jako např. treska, dále plnotučné mléčné produkty a vejce.

Provitamínem vitamínu A je beta-karoten, který se vyskytuje hlavně v tmavozeleném a žlutooranžovém ovoci a zelenině. Těmi jsou například švestky, meruňky, ananas, mrkev, broskve, celerová a petrželová nať, paprika, rajčata, kopr, špenát, kopr.

Jestliže jsou v běžném jídelníčku různé druhy potravin, které mají vysoký obsah vitamínu A, jako jsou především mléčné výrobky a výše uvedené druhy zeleniny i ovoce, není nutno vitamin A nijak doplňovat, ani se bát možného předávkování. V určitých případech je dobré užívat vitamin A v podobě potravinových doplňků (tobolky, kapsle, olejové kapky) a léků. K těmto případům může dojít např. při dlouhodobém užívání léků na snížení hladiny cholesterolu, kdy dochází k poklesu absorpce vitaminu A.

Nedostatek vitamínu A

Projevem nedostatku vitamínu A jsou především poruchy vidění, vysychání sliznic, atrofie potních žláz, průjmy, poruchy tvorby a růstu kostí. Dále způsobuje nedostatek vitamínu A šeroslepost, sklony k zánětu očních spojivek, šupinatění a rohovatění kůže, poškození sítnice očí, pokles pohlavní aktivity, zbrzdění pohlavního vývoje, snížení imunity a potence, sklony k zánětům a některé další poruchy.

Zásoba vitamínu A vystačí běžně i několik měsíců, a proto stanovení výše jeho obsahu z krve není vždy vhodným indikátorem. Jestliže se však jeho nedostatek prokáže, například při některých dlouhotrvajících infekčních nemocí, při průjmech, při pomalém hojení zlomenin a ran, při dlouhotrvajícím stresu, při některých kožních nemocí, pak je dobré doplnit jej některým z přípravků s obsahem vitamínu A.

Dávkování

Doporučená denní dávka (DDD) je 0,8 mg/den nebo 4,8 mg beta-karotenu v poměru 1:6. Během dlouhodobého užívání jsou zapotřebí pravidelné přestávky. Užívání vitamínu v těhotenství je třeba konzultovat s lékařem, ale obecně není doporučován, protože může poškodit nervový systém plodu. Provitamín A (betakaroten) by neměl mít žádné vedlejší účinky. Diabetes způsobuje obtíže potíže při přeměně beta-karotenu na vitamín A. U nemocí srdce se doporučuje užívat ho ve formě prášků nebo sirupů obvykle třikrát denně.

Předávkování

Vitamín A patří mezi málo vitamínů, které mohou vyvolat hypervitaminózu, což je onemocnění z přebytku vitamínu. Je ukládán v játrech a následkem toho může předávkování způsobit vznik osteoporózy a otravu. Nadbytek vitaminu A ve 4.až 9. týdnu těhotenství může také příčinou rozštěpů.

Rizika spojená s předávkováním vitamínu A

Mnohem bezpečnější je užívání beta-karotenu, protože je z tohoto hlediska mnohem bezpečnější. Toxické působení vitamínu A se projevují již při jednorázovém užití potravin s vysokým obsahem vitaminu A, nebo při lékové formě ve velice vysoké dávce, a taktéž při dlouhodobém příjmu vysokých dávek bez doporučené pauzy (2 až 7 dní přestávky).

Nebezpečné je také to, když nadbytek vitaminu A užívají těhotné ženy, neboť může dojít k poškození plodu, nepřimězeně  se zvětšuje riziko vývojových vad (například vývoj končetin). Tato omezení platí především u malých dětí a kojenců. Dostačující množství vitaminu A zajišťuje zdravý růst, avšak vysoké dávky ohrožují především děti v kojeneckém věku. Zde i hrneček mrkvové šťávy má mnohonásobně vysoký obsah vitaminu A, než je vhodné kojenci aplikovat.

Autor: Lenka Klabochová

Mohlo by vás také zajímat