Vitamín E

Vitamín E je souhrnný název přírodních látek se stejnými účinky. Nazývají se také tokoferoly a řadí se mezi vitamíny, které jsou rozpustné v tucích. V organismu je důležitým antioxidantem, jenž chrání buňky před poškozením volnými kyslíkovými radikály.

Zdroje vitamínu E

Také hraje významnou roli v procesu přeměny sacharidů, bílkovin a tuků, a také i při regulaci obsahu tekutin v organismu. Velkou pomoc uděluje zesláblému organismu v období rekonvalescence, neboť podporuje regeneraci buněk.

Zdroje v potravě

Vitamín E se vyskytuje ve slunečnicových semínkách, v obilných klíčcích, másle, mandlích, mléce, sóji, burských oříškách, v mase savců a v salátu. Potřeba vitamínu E se zvyšuje při zvýšeném vystavení kyslíku, při zvýšeném příjmu nenasycených tuků. Poruchy absorpce tuků ze střeva mohou způsobit příznaky nedostatku tokoferolu, protože vitamín E se vstřebává jen spolu s tuky. Do zásoby se v těle ukládá v tukové tkáni.

Při zpracování potravin, vč. zmrazení a při kuchyňské úpravě se Vitamín E se ničí.

Účinky vitamínu E

Vitamín E je jedním z nejdůležitějších antioxidantů v těle. Chrání buňky před působením volných radikálů a před oxidačním stresem, který může vyvolávat nemoci jako je infarkt myokardu, Parkinsonova choroba, chronický únavový syndrom či vitiligo. Díky svému složení a účinkům je také významnou prevencí nádorového bujení, zpomaluje stárnutí, zlepšuje hojení ran, má i příznivé účinky na tvorbu pohlavních buněk, napomáhá zvýšit plodnost a pozitivně působí na činnost nervového systému. Blahodárně působí vitamín E na sexuální výkonnost, na nervovou soustavu a omlazuje vlasy a pleť. Je znamenitý prostředek na rozšiřování cév, působí močopudně a hodí se i na snížení krevního tlaku. Při hojení ran brání vytváření hrubých jizev.

Projevy nedostatku vitamínu E

Nedostatek vitamínu E se projevuje poruchou funkce varlat a vaječníků, což může vést až k neplodnosti. Je také spojen s poruchou absorpce nebo distribuce tuků, jako je cystická fibróza nebo chronická steatorea. Dále se mohou vyskytnout poruchy svalů a nervů, neurologické potíže a pokles obranyschopnosti organismu.

Nadbytek vitamínu E

Projevy nadbytku vitamínu E:

  • nevolnost,
  • průjem,
  • svalová slabost
  • únava

Všeobecně je však vitamín E málo toxický, ale dlouhodobé užívání vysokých dávek může způsobit zhoršené vstřebávání vitamínu K, čímž dojde ke snížení krevní srážlivosti.

Optimální dávka

  • Doporučená denní dávka pro dospělé činí 12 mg pro muže a 8 mg pro ženy.
  • Doporučená denní dávka pro děti ve věku 11-14 let - 8 mg, 7-10 let - 7 mg, 4-6 let - 6 mg, 1-3 roků - 5 mg
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy je 10 mg a pro ženy kojící 12mg

Někteří doporučují i mnohem vyšší dávky, a to až 100 mg na den. Pro léčbu mnohých onemocnění se ordinuje 200-800 mg na den.

Jestliže se rozhodnete přijímat vitamin E, pak si můžete vybrat z mnoha potravinových doplňků. Pokud by vám jeho užívání způsobovalo nějaké potíže, doporučuje se konzultace s lékařem.

Autor: Lenka Klabochová

Jak posílit imunitu a odolnost?