Vitamíny na oči

Zrak patří mezi naše nejdůležitější smysly, avšak i tak ho každodenně zatěžujeme a často i příliš namáháme. Negativně může na náš zrak působit např. špatné osvětlení, kouření, stres nebo znečištěné ovzduší. Avšak existuje spousta zraku prospěšných látek, kterými můžeme naše oči chránit.

vitamíny na oči

Chceme-li si tedy ostříží zrak udržet co možná nejdéle, pak se vyplatí prevence v podobě zdravé a pestré stravy s dostatečným množstvím vitamínů. Očím velmi prospěje listová zelenina a ovoce, dále jsou vhodné mořské ryby, ořechy, luštěniny a žloutky. Ve všech těchto potravinách se totiž nacházejí vitaminy a další očím prospěšné látky.

Měli bychom také přestat kouřit a velmi omezit čas strávený před počítačovými a televizními obrazovkami.

Vitamíny na oči

Velmi důležitými vitamíny pro naše oči jsou antioxidanty, které v našem těle zápasí s nebezpečnými volnými radikály, čímž chrání naše buňky před poškozením. Mezi významné antioxidanty řadíme např. vitamín C a vitamín E, a z minerálních látek je to například selen.

Dalšími pro zrak blahodárnými vitamíny jsou i vitamíny A a B2, a z minerálních látek pak zinek. A právě tato trojice je pro naše oči důležitá, neboť napomáhá správný zrak udržet. Mezi potraviny, které jsou pro naše oči takto užitečné, patří např. mléko a vajíčka obsahující jak vitamín A tak i zinek

Vitamíny pro dobrý zrak

Vitamín A a beta karoten zlepšující zdraví našich očí obsahuje ve velkém množství mrkev, která je zároveň výborným zdrojem dalších vitamínů, jež nás chrání před kataraktou a makulární degenerací.

Bohatá je také na rodopsin, díky kterému vidíme lépe i za špatných světelných podmínek. Při jeho nedostatku bychom moc dobře neviděli v noci ani při jasném úplňku či bezoblačné oblohy.

Dostatečné množství vitamínů je důležité v každém věku, a to hlavně těch, které obsahuje naše strava v jejich přirozené podobě. Vitamíny mají řadu funkcí a jednou z nich je právě přínos pro zdraví našich očí.

Vitamín C

Vitamín C se dá nazvat střediskem zdraví a nachází se především v ovoci (pomeranče, jahody, kiwi apod.) a v zelenině (brokolice, listová hořčice, papriky atd.). Ovoce a zelenina s vitamínem C jsou nejen antioxidanty, ale přispívají i ke zpomalení rozvoje katarakty a očím dodávají další vitamíny, které jsou nutné pro prevenci makulární degenerace a katarakty.

Vitamín E

Různé vědecké studie udávají, že vitamín E může být buď vynikajícím antioxidantem, nebo také prevencí makulární degenerace a katarakty. Na tento vitamín jsou bohaté ořechy, ale i slunečnicová semínka nebo sušené meruňky.

Lutein pro stárnoucí zrak

Lutein je látkou vyskytující se ve špenátu, kapustě či listech vodnice. Navíc patří mezi součásti sítnice, a proto je pro zdravý zrak velmi důležitá. Dodávka karotenoidů, jako je lutein anebo zeaxantin vám zajistí dostatečné množství antioxidantů a může pomoci usnadnit boj proti věkem podmíněným zrakovým problémům.

Konzumace vitamínů, které podporují zdravý zrak, je tedy výbornou prevencí problémů se zrakem v pozdějších letech života. Mnoho odborníků doporučuje dopřát si ovoce a zeleninu různých barev, protože ty jsou přirozeným zdrojem vitamínů potřebných pro vaše oči.  

Bylinky na oči a dobrý zrak

Změna kvality zraku během přibývajícího věku je přirozený proces, ale to však neznamená, že se o oči nemusí pečovat a udržovat je v co nejlepším stavu. Ostřejší zrak může podpořit také přírodní lékárnička a oční cvičení.

Jednou z nejlepších bylinek pro zlepšení zraku je schizandra. Tinktura z ní vyrobená posílí jak oči, tak i játra, neboť podle čínské medicíny jsou játra potřebná k dobrému vidění. Stejně tak účinkuje i kustovnice čínská.

Důležitá je také regenerace a posílení očního nervu, k čemuž nejlépe poslouží bělotrn kulatohlavý. Ke zlepšení stavu očních cév pomůže tinktura z jinanu. Na celkové posilnění zraku nejlépe působí tinktura ze semen tykve a gemmoterapeutikum z borůvky (výtažek z jejích pupenů). 

Na dodávku látek a vitamínů nutných pro dobrý zrak je vhodný rakytník řešetlákový, který byl proslulým terapeutem celostní medicíny Ing. Jančou označen za vitamínovou bombu.

Autor: Lenka Klabochová

Mohlo by vás také zajímat