Fosfor

Fosfor je po vápníku druhým nejčastěji se vyskytujícím minerálním prvkem v lidském organismu, ve kterém plní celou řadu důležitých funkcí. Významnou roli hraje i ve výstavbě živých organismů.

Potraviny bohaté na fosfor

Příznaky

Výskyt a význam fosforu

Fosfor je uložen především v kostní a zubní tkáni, ale je také jednou ze základních složek důležitých organických molekul, jako jsou DNA a RNA, fosfolipidy, nebo procesů tvorby a ukládání energie ve formě ADP či ATP.

Kromě toho je velmi důležitý pro zásobování tělesných buněk energií a pro správně fungující metabolismus. Podílí se také na regulaci acidobazické rovnováhy (ABR), což je rovnováha kyselin a zásad v organismu.

Doporučená denní dávka fosforu

Dospělý člověk by měl přijmout 700 – 1250 mg fosforu denně. Vyšší potřeba fosforu je u dětí, teenagerů a těhotných a kojících žen.

Pozitivní účinky fosforu

  • Udržování pevných kosti,
  • Budování silných zubů,
  • Podpora normálního energetického metabolismu,
  • Snižování bolesti po fyzické námaze,
  • Vliv na zdravé funkce svalů,
  • Je nezbytný pro správnou funkci mozku a nervového systému,
  • Udržování acidobazické rovnováhy v organismu,
  • Podpora normální činnost ledvin,
  • Podílení se na zachovávání transportu energie,
  • Zajištění aktivační, regulační a katalytické funkce,
  • Podílení se na normální funkci buněčných membrán.

Nedostatek fosforu a jeho projevy

Fosfor patří k bohatě zastoupeným minerálům v nejrůznějších potravinách, a proto je jeho nedostatek spíše vzácným jevem. Zdraví jedinci nejsou tímto problémem ohroženi, protože jak jsme již uvedli výše, bývá denní příjem fosforu při běžné stravě až dvojnásobný.  

Avšak problémy s nedostatkem fosforu se mohou objevit např. při mentální anorexii, některých dietách, nadměrné konzumaci alkoholu, nebo k nim může dojít i v důsledku nadměrného vylučování fosfátů (při některých ledvinových onemocněních), nebo jejich nedostatečného vstřebávání (např. při častém zvracení, chronických průjmech, nedostatku vitaminu D) či některých hormonálních poruch. Mezi příznaky nedostatku fosforu patří celková slabost a tzv. hypofosfatemie, což je snížená hladina fosfátů v krvi.

Hlavní zdroje fosforu 

Fosfor obsahují téměř všechny potraviny, kde se nachází ve formě fosfátů. Potraviny, které jsou bohaté na proteiny, mají obvykle i jejich vysoký obsah. Přírodními zdroji fosforu je maso, játra, uzeniny, mléko, mléčné výrobky, vejce a chléb.

Fosfor jako doplněk stravy

Fosfáty se do potravin přidávají ve formě potravinářských přídatných látek. V potravinách pak účinkují jako regulátory kyselosti, antioxidanty, emulgátory, stabilizátory a plní i funkci zahušťovadel, kypřicích prostředků apod.

Autor: Lenka Klabochová

Mohlo by vás také zajímat

pletení a háčkování