Vitamín K

Vitamín K patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Jeho název "K" se odvodilo z německého slova "Koagulation", čili od průběhu srážení krve. Vitamín K je nutný pro funkci několika proteinů, které se podílejí na srážení krve, a také při procesu růstu buněk, mineralizace kostí a metabolismu proteinů cévních stěn.

Zdroje viitamínu K

Vitamíny skupiny K

Existují tři různé druhy vitamínu K. Vitaminy skupiny K - K1, K2 a K3 patří do skupiny vitaminů rozpustných v tucích. Jejich hlavní úkol je dohlížet na srážlivost krve (vitamin K1), bdít nad činností jater a napomáhat vstřebávání vápníku. Jinak řečeno, vitamin K omezuje a reguluje nadměrné krvácení, ať už vnitřní krvácení, krvácení z nosu nebo např. silné krvácení při menstruaci. Má také významný podíl na kvalitě pevnosti a vývoje kostí. Kromě toho chrání ledviny a – zabraňuje totiž ukládání „špatného“ cholesterolu, jehož hladina by stále měla zůstávat nízká.

Kde najdeme vitamin K?

Jak vidíte, tak vitaminy skupiny K toho dokážou skutečně mnoho a proto bychom měli dbát na jeho dostatek v našem organismu. Zdrojem Vitamínů K je tenké střevo, kde se tvoří bakteriemi osidlujícími právě tenké střevo. A protože velké množství lidí má problémy se střevem a jeho mikroflórou, není divu, že mnoho lidí bude mít současně problémy s tvorbou a vstřebáváním vitamínu K. Pokud nám schází, je zapotřebí dodávat jej do těla umělou cestou. U nás lze v některých doplňcích stravy získat vitamíny K1 a K2 také bez lékařského předpisu. Odlišnost mezi vitamíny K1 a K2 je jejich použití v organismu a ve vstřebávání. Vitamín K1 se dostane do krevního oběhu 5 – 15% užitého množství, a u vitamínu K2 je to 95 – 100%.

Další přírodní zdroje

Bohatým zdrojem vitamínu K je i listová zelenina, květák, luštěniny, brokolice nebo kapusta (především K1).

Bohatý obsah vitamínu K2 se nachází v kvašené zelenině, zakysaných mléčných výrobcích, zrajících sýrech, kysaném zelí a v kvalitních, kvalitních živočišných tucích (zejména od farmářů). Jeho dostatek je také v mase a ve vejcích. Bokem by neměla zůstávat ani rajčata, mrkev, rostlinné oleje a brambory.

Když nám „Káčko“ chybí

Ničitelem vitaminu K jsou antibiotika. Jestliže je užíváte příliš často, nebo je antibiotická kúra déletrvající, nechte si hladinu vitaminu K v krvi zkontrolovat a popřípadě jej doplňte vhodnými preparáty. Obtíže s hladinou vitaminu K mívají osoby se střevními a metabolickými poruchami, s poruchami jaterní funkce, ale i lidé, jejichž strava má nízký obsah zdraví prospěšných tuků. Vyhnout bychom se měli přílišné konzumaci alkoholu a nepřehánět to s dodáváním vitaminu krásy, tedy vitaminu E, neměl by být nadbytečný.

Že vám vitamín K schází, poznáte třebas podle potíží se srážením krve (silná menstruace, časté krvácení z nosu, tvorba modřin) nebo dle různých metabolických poruch, kdy k  nejčastějším patří jaterní komplikace a střevní potíže.

Velkým problémem, který se objevuje při nedostatku vitaminu K, je blokace osteokalcinu, což je bílkovina pomáhající ukládání vápníku v kostech. Pokud přestane být aktivní, začínají kosti časem řídnout a hrozí jim časté zlomeniny a vznik osteoporózy.

Nadbytek vitamínu K

Nadbytek vitamínu K je vzácný, pokud ale k němu dojde, projeví se obvykle návaly horka, horečkami, anebo naopak pocením, zimnicí, pocením a nechutenstvím.

Jak nejlépe využít vitamin K

Vitamín K je, jak už víme, rozpustný v tucích, a tedy v tucích jej také najdeme. Mnohem více je ho v živočišných tucích než v rostlinných. Mléko i tuky být ale kvalitní! Tento vitamin je odolný proti vlhkosti a varu, ale neměl by být po dlouhou dobu vystaven slunečnímu záření.

Autor: Lenka Klabochová

Jak posílit imunitu a odolnost?